Scratch to bezpłatny, wizualny język programowania, stworzony specjalnie na potrzeby edukacji do nauczania dzieci i młodzieży podstaw programowania.
Scratch to również platforma służąca do tworzenia, publikowania i dzielenia się swoimi projektami z innymi użytkownikami w sieci.
Wystarczy mieć komputer, działać online (lub pobrać program), aby w dowolnym miejscu na świecie, za pomocą kolorowych puzzli, tworzyć własne interaktywne historyjki, gry i animacje.
Programowanie w Scratchu odbywa się w sposób wizualny i intuicyjny. Zamiast pisać polecenia, kod przypisany danemu obiektowi tworzymy wybierając odpowiednie elementy języka (puzzle) i układając je w określonym porządku. Obiekty (np. postacie) można wybierać z biblioteki Scratcha, tworzyć samodzielnie (wbudowany edytor grafiki) lub importować z zewnątrz.
Programowanie w Scratchu nie wymaga zaawansowanej wiedzy matematycznej i przynosi natychmiastowe efekty. Możemy swobodnie eksperymentować i od razu widzimy rezultaty tych zmian.
Scratch uczy logicznego myślenia, rozwiązywania problemów, współpracy,
rozwija kreatywność. Są to niezbędne umiejętności dla wszystkich w dzisiejszym
społeczeństwie.
Scratch ma na całym świecie miliony wielbicieli. Został przetłumaczony na wiele języków narodowych, także na język polski, i cały czas jest intensywnie rozwijany.
Jego pomysłodawcą i twórcą jest Mitch Resnick, edukator, programista i innowator. Scratch narodził się w 2006 roku w największej w USA uczelni technicznej MIT (Massachusetts Institute of Technology).
Międzynarodowa platforma Scratch do nauki programowania